Anayasa Mahkemesi (AYM), spor kulüpleri ile sporcular arasında uzun süredir tartışma konusu olan vergi uygulamasına ilişkin önemli bir hükmü anayasaya aykırı bularak iptal etti. Kararla birlikte, kulüplerin sporcu ücretlerinden kesmesine rağmen vergi dairesine yatırmadığı gelir vergisinin yeniden sporculardan tahsil edilmesinin önü kapatıldı.
Resmi Gazete’de yayımlanan karar, Antalya 1. Vergi Mahkemesi’nin başvurusu üzerine verildi. İtiraz konusu düzenleme, 193 sayılı Gelir Vergisi Kanunu’nun geçici 72. maddesinde yer alan ve sporcular aleyhine sonuç doğuran uygulamayı kapsıyordu.
Sporcuların mağduriyetine yol açan sistem
Söz konusu düzenlemeye göre, kulüpler sporcuların maaşlarından gelir vergisi kesintisi (tevkifat) yapmasına rağmen bu tutarı vergi dairesine yatırmadığında, sporcular yıllık gelir vergisi beyannamesi verdiklerinde bu kesintiyi mahsup edemiyor, yani yeniden vergi ödemek zorunda kalıyordu.
Antalya 1. Vergi Mahkemesi, bu durumun kulüplerin ihmali nedeniyle sporcuların mağduriyet yaşamasına yol açtığını ve farklı kulüplerde oynayan sporcular arasında eşitsizlik oluşturduğunu belirterek dosyayı Anayasa Mahkemesi’ne taşımıştı.
AYM ise kararında, kesilen verginin tahsilinden sorumlu tarafın “vergi sorumlusu” olan kulüpler olduğuna dikkat çekti. Mahkeme, kesinti yapıldığı andan itibaren sporcuların bu tutar üzerinde tasarruf yetkisinin kalmadığını vurguladı.
Sporcular için “çifte vergilendirme” riski sona erdi
Devletin, ödenmeyen vergileri 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun kapsamında kulüplerden zorla tahsil etme yetkisine sahip olduğuna işaret eden AYM, bu borcun sporculardan yeniden istenmesinin orantılılık ilkesine aykırı olduğuna hükmetti.
Kararla birlikte, kulüplerin vergi yükümlülüklerini yerine getirmemesi halinde ortaya çıkan borcun artık sporculara yansıtılmasının önü kapanmış oldu. Sporcular, maaşlarından kesilen verginin ödenmemesi nedeniyle ikinci kez vergilendirilme riskinden kurtulmuş olacak.
tclira.com



